Fonematické uvedomovanie
Podrobný popis
Ako sa učíme my
Fonematické uvedomovanie - Kľúč k čítaniu podľa D. B. Eľkonina. S týmto menom a tréningom jeho metódy sa už určite stretli rodičia budúcich predškolákov. Niekomu bola táto metóda odporučená kvôli predpokladu možných „dys-iek“ (dysgrafii, dyslexii...), iní ju možno považujú za výborný štart k čítaniu či písaniu svojho predškoláka. Metóda stimuluje predčitateľské zručnosti a učí deti vnímať štruktúru slova. S mojím exnevravcom a predškolákom sme sa do toho pustili tiež. „Eľkonina“ má v škôlke, ale preberáme ho aj doma. Vytvorila som mu preto pomôcku na trénovanie, nech si spestríme naše cvičenia.
Sada Fonematické uvedomovanie je určená pre predškolákov. Nie je nutné, aby deti abecedu poznali, no nie je ani vylúčené, že si pri cvičeniach s kartičkami niektoré písmenká osvoja :-). Kartičiek je 100 a každá obsahuje ilustráciu slova a pod ňou aj hlásky, z ktorých sa slovo skladá, avšak bez prvej a poslednej. Tie určuje predškolák. Za pomoci spinky či štipca budete spolu s deťmi označovať prvú (na ľavej strane karty) a poslednú hlásku (na pravej strane karty) slova, ale i počet slabík (na spodnom okraji karty - „vlnky“). Na výber máte vždy z troch možností. Deti, ktoré už majú abecedu osvojenú na úrovni veľkého tlačeného písma, môžu štipcom označovať samy. Rodič slovo vysloví – „KNIHA“. Určite najskôr počet slabík slova tak, že si ich spolu napríklad vytlieskate „KNI-HA“ - dve slabiky - a označíte správny počet vlniek. Potom rodič vysloví slovo s dôrazom na jeho prvú a poslednú hlásku a nechá dieťa určiť hlásky. Hlásky spolu označte na kartičke a hurá na ďalšiu.